dimecres, 25 de gener de 2012

11 Fem salut 21/01/2012

L'anotació - Carme Tuneu -

Us animem a participar al repte dels "100 cims".

Mens Sana In Corpore Sano - Emília Bosch -

Actualment l'adolescència va dels 7 als 15 anys. És una etapa de contradiccions, dubtes, en que s'esbossa el caràcter de l'adult i, a nivell de cos i de ment, hi ha un gran desenvolupament. A l'adolescent, doncs, li cal una alimentació equilibrada, sense carències i sense excessos, tot i que és difícil de que sigui així perquè és una etapa de capritxos.

L'esmorzar és l'àpat més important i, com a tal, hauria de contenir entre el 20% i el 25% de l'energia diària (és a dir, unes 2.300 calories per les nenes que encara no han fet el canvi, unes 2.000 calories per les nenes que ja han fet el canvi, i entre 2.500 i 3.000 calories pels nens). Entre casa i el col·legi, s'ha de procurar un bon esmorzar i amb un horari regular.

L'àpat de mig matí i el berenar també són importants perquè si no es fan bé, predisposen l'adolescent a ser diabètic d'adult.

En tots els àpats hi ha d'haver proteïnes, hidrats de carboni, greixos insaturats (com l'oli d'oliva) i els greixos naturals en qualsevol aliment, fibra prebiòtica, i evidentment aigua.

La vitamina C (present per exemple en la taronja o el kiwi), el ferro, el calci (present per exemple en els productes làctics o en els peixos amb espina), la vitamina D, el zinc, i la vitamina B1 i B2 (presents en els vegetals i els cereals integrals) són importants en l'adolescència.

S'ha de menjar de tot, encara que sigui poc. I s'ha de procupar menjar en família, i si pot ser sense la televisió engegada. També és important respectar la gana (si l'adolescent ha gastat més energia llavors tindrà més gana, i si l'adolescent ha gastat menys energia llavors tindrà menys gana).

En aquesta edat cal reforçar la força de voluntat (és a dir, fer-lo menjar de tot, que mastegui a poc a poc, etc, perquè s'esbossa la manera de menjar de quant sigui adult). I és important l'efecte prevenció, així d'adult ho seguirà i per exemple previndrà l'obesitat.

Evidentment, cal predicar amb l'exemple. No se li pot dir a un adolescent que mengi verdures i els pares no fer-ho.

Finalment, remarcar que és recomanable no mirar més de 1,5 hores diàries la televisió, sobretot si és per perdre hores, i que cal evitar el sedenterisme, en aquest cas, l'esport ha de ser un joc.

Podeu fer les vostres consultes de Nutrició i Psicologia a: femsalutrt@gmail.com

I, en breu, tallers/col·loquis per preguntar i apendre al Centre Cultural Can Costa i Font a les 20:30. Us hi esperem.

Receptes i remeis de l'àvia Francesca d'Alcanar - Francesca Membrives -

Us recomanem que visiteu la Fira del Fesol de Santa Pau i, evidentment, que mengeu els fesols!

L'agenda - Carme Tuneu -

22/01/2012 Marxa del terme municipal (de Sant Fruitós del Bages)
29/01/2012 Caminada Popular de Vilanova i la Geltrú
29/01/2012 1a Marxa Castells del Baix Gaià, Altafulla

22/01/2012 Cursa de fons. Cursa popular 10 km de Sant Vicenç (Mollet del Vallès)
29/01/2012 Mitja Marató de Terrassa (21,097 km) i Cursa Santi Centelles (5 Km)
29/01/2012 Canicross de Llançà

22/01/2012 BTT. La hivernal (Santa Maria de Palautordera)
29/01/2012 BTT. La Senglanada (Calders)

21/01/2012 Rècord del Món de Baixada de Torxes (La Molina + Masella)

29/01/2012 Travessia nedant NO A LA FRED (Sant Feliu de Guíxols)
11/02/2012 100x100 (100 sèries de 100 metres en piscina de 25 m, Sant Feliu de Guíxols)

dijous, 19 de gener de 2012

10 Fem salut 14/01/2012

L'anotació - Carme Tuneu -


A més de disposar de cobertura mèdica en cas d'accident, d'una assegurança de responsabilitat civil per possibles danys causats a tercers i, si s'escau, per assumir les despeses en cas de rescat, la llicència federativa dóna altres drets i serveis a les persones titulars (la publicació Vèrtex a un cost avantatjós, descomptes en refugis de la FEEC, avantatges relacionats amb les activitats de muntanya com ara allotjaments, botigues d'esports o estacions d'esquí, tot i que també abracen àmbits com l'oci, la salut i la cultura), també permet participar en les competicions oficials de la FEEC, en l'àmbit de la formació es pot accedir a l'oferta formativa de l'Escola d'Alta Muntanya, el jovent pot participar en estades d'iniciació als Pirineus, els joves d'entre 14 i 24 anys poden optar a formar part d'algun dels centres de tecnificació de la FEEC, també permet optar al reconeixement federatiu de la mà de les subvencions que amb caràcter anual convoca la Comissió d'Activitats d'Alt Nivell i Expedicions, etc. D'altra banda, la targeta federativa també dóna cobertura a iniciatives de caràcter social obertes a tot el col·lectiu com el repte dels "100 cims".

Però més enllà d'aquests avantatges, estar federat o ser membre d'una entitat federativa dóna una distinció entre la simple afició a sortir a la muntanya i la passió pels esports i les activitats de muntanya, entre ser un més dels molts usuaris de la muntanya i saber-se part d'un nombrós col·lectiu amb una llarga tradició i un futur molt engrescador.

(Resum de l'Editorial de la publicació Vèrtex de novembre-desembre de 2011)

Mens Sana In Corpore Sano - Emília Bosch -

Podem distingir els infants en 4 grups:
  • lactants (de 0 a 12 mesos)
  • petits (de 1 a 3 anys)
  • preescolars (de 4 a 6 anys)
  • escolars (de 7 a 12 anys)
Per a cada infant,

1) cal tenir en compte:
  • el ritme de creixement
  • la maduresa
  • la relació amb l'entorn
2) i cal ajudar-lo a complir els següents objectius:
  • evitar una mala nutrició
  • tenir un creixement i un desenvolupament òptims
  • aconseguir uns hàbits saludables i una bona integració social
Per tot això, entre altres coses, és necessària una bona alimentació infantil. Un infant hauria de prendre unes 2 fruites al dia, uns 2 cops al dia vedures/hortalisses, de 4 a 6 vegades al dia cereals, llegums 2 o 3 vegades a la setmana, pasta/arròs unes 5 vegades a la setmana, alguna carn/ous però sobretot peix.

Per a un recent nascut el millor és la llet materna perquè té tot el que necessita. Atenció: un recent nascut necessita 100 calories/Kg i un adult només 25 calories/Kg.

El pediatre, evidentment, aconsellarà la millor alimentació per a cada etapa de vida de l'infant.

Per acabar, alguns consells:
  • a vegades ens sembla que a un nen no li agrada un determinat aliment i en realitat el que passa és que hi posa mala cara només perquè en desconeix el gust i la textura
  • els nens saben quant en tenen prou de menjar; així, per exemple, si un dia està malalt potser menjarà menys però en realitat tampoc li cal menjar més, ja ho farà quant es trobi millor i el cos li demani
  • l'hora de menjar és molt important, és per això que no se'l pot distreure
  • el menjar no és una moneda de canvi o negociació, no es pot fer servir ni com a premi ni com a càstig
Receptes i remeis de l'àvia Francesca d'Alcanar - Francesca Membrives -

En aquesta ocasió un puré, però no un puré de patata qualsevol sinó un puré de carxofes. Que vagi de gust!

L'agenda - Carme Tuneu -